sâmbătă, 27 ianuarie 2018

Dimineţi la ţară – pe urmele copilăriei


E sâmbătă dimineaţă. M-am trezit destul de devreme astăzi căci razele soarelui se strecurau printre crăpăturile draperiei, ceea ce m-a făcut să cred că e aproape de orele pranzului. M-am ridicat adormită din pat, căscând, iar in timp ce mă întindeam, i-am făcut loc soarelui să patrunda cu totul in cameră. Am deschis fereastra, fiindcă ador mirosul de „frig” de la primele ore şi am lasat ciripitul păsărilor să mă ducă înapoi în timp, pe vremea când nu eram nici măcar la şcoală şi îmi petreceam vacanţele la bunici. 
 

M-am întors în pat, am închis ochii şi mi am imaginat că sunt din nou copil: de astă dată eram în patul din a doua odaie, de la ţară şi adulmecam mirosul de iarbă proaspăt tăiata ce intra prin perdeaua de pânză alba, de la fereastra mică cu gratii. Mugetul vacii, cântecul cocosului, glasul suav al vrăbiuţelor ce locuiau în nucul din faţa casei şi fâşâitul sutelor de paşi ai bunicii printre firele de iarbă mi-au încântat dimineţile zi de zi. 






Ţin minte parcă şi acum că primul contact cu aerul de afară nu era cel mai prietenos, fiindcă îmi dădea câte un fior rece, dar alergam grăbită pe poteca din jurul casei ca să ajung în bucătaria de vară unde bunica cocea scovergi. Bucuria cea mai mare era să gust din turtele calde şi apoi să fugăresc găinile prin curte, să îmi târşesc galoşii prea mari şi prea grei pentru picioarele mele, până la poartă şi să mă caţăr pe gardul vecinei, să o anunţ că m-am trezit şi că vreau sa iasă să vorbim. Toata zilele erau la fel şi în acelaşi timp le percepeam diferit. Nu simţeam oboseala nici dupa o zi întreagă de alergat şi de jucat în praf, cu păpuşi blonde şi şatene făcute din ştiuleţii de porumb. 






La prânz, eram cea mai fericită dacă mamaie mă trimitea la magazinul de la colt să mai cumpăr câte ceva, căci simţeam că sunt „mare” şi am responsabilităţi. Stăteam chiar şi câte 3 luni la ţară, vara şi ţin minte că întotdeauna mă întoarceam de acolo tunsă băieţeste, cu julituri prin genunchi şi pe la coate şi cu câteva nuanţe mai închise ale pielii din cauza soarelui care mă urmărea peste tot. Ca s-o citez pe mama, arătam exact ”ca un pui de stăncuţă”!

Aveam în deal un stâlp de înaltă tensiune pe care noi, toţi copiii, îl consideram a fi un bloc, iar prin găurile sale fiecare din noi avea etajul lui. De stâlp stătea mereu legata capra unui vecin căreia îi dădeam tot ce găseam prin buzunare: rahat topit, bomboane mentolate lipite de cusătura pantalonilor sau seminţe. Doar era câinele nostru de pază, de la bloc.


Cea mai mare bucurie o aveam când ne strângeam câţiva ţânci pe prispa din spatele casei, întindeam câte un covoraş şi începeam să facem compot sau dulceaţă din apă, fructe şi un strop de zahăr (cât apucam să fur din bucătărie) din care adulţii erau obligaţi să guste. 









Aş da tot comfortul vieţii cotidiene pe un weekend liniştit la ţară, în vechea cămaruţă cu pat înalt, iarna să ascult sfârâitul lemnelor trosnind în soba proaspăt zugravită, fără nicio grijă şi stres, fără aglomeraţie şi deadline-uri.

Ce rau îmi pare că nu am nicio poză de pe vremea aceea cu peisajul de acolo. Singurele amintiri pe care le am, sunt păstrate în suflet şi în imaginile minţii, dar şi câteva fotografii actuale ale locului.







Ah, şi mai am câteva mixed feelings pe care le asociez cu copilaria mea şi care imi dau o linişte ciudat de plăcută: mirosul de cărţi noi şi de iasomie, atingerile blânde ale vântului cald de primăvară, briza mării, smotoceala căţeluşilor, culorile naturii. Ȋmi amintesc de Alexandra mică iernile  cu miros de portocală, scorţişoară şi brad ; toamna când frunzele foşnesc zgomotos sub tălpi, pe aleile pacurilor, verile cu plimbări în picioarele goale pe nisipul ud, la apus de soare.

Ador să savurez un ceai fierbinte şi o carte bună imediat ce am ieşit din duş şi afară ploua, să ascult muzica mea preferată în timp ce călătoresc spre job cu metroul, să mănânc dulciuri (fără să mă îngraş), să privesc chipurile persoanelor dragi atunci când le dăruiesc cadouri, să dau frâu liber sentimentelor, să risc pentru a câştiga, să meditez, să citesc, să mă plimb prin natură, să sting lumina şi să ascult liniştea…

"Nu e nimic mai interesant decat sa te intorci intr-un loc care a ramas neschimbat ca sa iti dai seama cat de mult te-ai schimbat tu" ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura c...