duminică, 13 martie 2022

Scoala de la Piscu - atelier de olarit


Duminica, temperaturi cu minus, cer inorat si vant rece. Cam asa arata Bucurestiul astazi de dimineata. Cu toate astea, nu ne-am descurajat si am urmat planul initial, de a ajunge in Satul Piscu pentru ca in februarie 2021 s-a inaugurat Scoala de la Piscu, un muzeu-atelier cu o curte de aproape 5000mp si o constructie realizata manual, din materiale naturale, de cativa mesteri si mai multi voluntari, cu sprijinul ONG-urilor.






Fondatorii acestei locatii sunt 2 bucuresteni: Virgil si Adriana Scripcariu, satui de agitatia capitalei care au cautat sa se retraga intr-un loc cu liniste, natura si hrana sanatoasa. La doar 40 km de Bucuresti, au descoperit viata la tara in satul Piscu si au fost cuceriti pe loc. Impreuna cu copiii lor si-au dedicat timpul infiintarii unui muzeu cu obiecte decorative din ceramica, sculpturi si alte obiecte de arta. Acestia spun despre Scoala de la Piscu ca este nu doar un loc, ci o stare de spirit. Telul lor este sa predea mai departe, generatiilor noi, mostenirea culturala prin ateliere de creatie (olarit, pictura, gravura, sculptura), intalniri si expozitii.






“Piscu a fost candva renumit pentru ceramica. Apoi a fost o tacere. Acum din nou este renumit pentru ca la Piscu exista un muzeu al ceramicii.”






Muzeul are ferestre largi ce permite soarelui sa patrunda pretutindeni – azi chiar ne-am bucurat cand s-a inseninat dintr-o data, imediat ce am parcat masina in curtea generoasa. Am ajuns pe la orele 11, chiar la deschidere si am fost primii vizitatori. De cum am pasit inauntru, am simtit un miros placut, de lut si lemn si am fost intampinati cu zambetul pe buze de gazde. Dupa un tur rapid al scolii care e impartita pe 2 nivele: la parter aflandu-se atelierele de creatie si expozitia de vase vechi din ceramica, adunate din toata tara, iar la etaj – tablouri de arta contemporana, fotografii cu artisti romani lucrand in propriile ateliere si sculpture. Vedeta de la etaj este o camera secreta, ce sta ascunsa in spatele unei draperii negre, de unde se aud povesti despre vremuri trecute. Curiosi de ce se afla dincolo de materialul opac, am patruns inauntru si am ramas fascinati de proiectiile si oglinzile care te urca in masina timpului si te intorc in urma cu cativa zeci, poate sute de ani…











Dupa ce ne-am strans mai multi vizitatori in muzeu, gazda-mama, Adriana, ne-a invitat sa ne asezam de jur-imprejurul jumatatii de copac inalt pentru a ne prezenta pe scurt istoria locului si pentru a ne satisfice toate curiozitatile. Ne-am simtit recunoscatori sa participam la acea adunare si sa ascultam povestea despre cel mai bun si vestit olar din sat - Nea Mitica, care in ultimii 3 ani de viata, rapus la pat de boala, a creat sute de figurine din lut (fluiere, porci, gaini etc) pe care le-a si donat scolii, pentru a-I bucura pe copii. 

Acestea stau acum la baza fiecarui stalp din locatie, pot fi atinse (spre deosebire de celelalte exponate) si adminate de oricine. Mai aflam ca strabunii nostri foloseau vasele de lut la mai toate activitatile bucatariei: se manca din strachini, se bea (tuica/lapte) din mici canute de pamant si se pregateau in oale de lut atat preparatele reci (precum iaurtul sau borsul), cat si cele calde (ciorba, fasole, tocanita). 


Prima mea experienta cu lutul a fost nemaipomenita! Mi-am luat in serios rolul de mester, mi-am pus sortul, mi-am scos bijuteriile, mi-am udat mainile pentru a putea modela lutul si m-am lasat indrumata de expertul scolii pentru a-mi putea face cea mai frumoasa creatie. In pretul platit (15 lei) pentru atelierul de olarit este inclusa atat manopera, cat si lucrarea finala.


Aveti posibilitatea sa si cumparati suveniruri autentice, precum carti/cataloage sau obiectele lucrate manual de artisti locali (cani, farfurii, vaze, animalute sau casute din lut etc). Eu mi-am achizitionat o farfurioara vesela + am plecat acasa si cu bolul creat la roata olarului.







Scoala este deschisa sambata si duminica intre orele 11 si 17.00, biletul de intrare este 20 ron/persoana, iar costul atelierelor variaza intre 10-20 RON. Pot fi gasiti atat pe site, cat si pe pagina lor de instagram.com/scoaladelapiscu/  si facebook.com/ScoalaDeLaPiscu/

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Toscana – tur in Florenta, Siena si Lucca

Toscana este extrem de cunoscuta in randul pasionatilor de calatorii fiindca e regiunea-vedeta a Italiei, prezenta in toate brosurile, promo...