miercuri, 4 ianuarie 2023

Castelul Banffy – Versailles-ul Transilvanean

Castelul Banffy din Bontida se afla la doar 30km de Cluj-Napoca si se ajunge usor cu masina pe DN, in maximum jumatate de ora. Este unul dintre cele mai spectaculoase castele din Transilvania, nu degeaba a fost desemnat castigator, ca si locatie pentru organizarea vestitelor evenimente Electric Castle si TIFF, precum si a altor petreceri private.

Chiar weekend-ul trecut m-am intalnit intamplator intr-un mall din Cluj cu o fosta colega de facultate (pe care nu o mai vazusem de vreo 11 ani, cred !) care m-a anuntat ca vara aceasta va avea nunta chiar la Castelul Banffy. Cat de tare !


Noi am plecat in formatie de 4 catre Bontida intr-o vineri ploioasa, cand ne-am bucurat macar ca intreg castelul a fost doar la dispozitia noastra. Exista o mica parcare in fata portii, iar pretul unui bilet de intrare costa 10 lei/adult.


Vechea cladire a bucatariei gazduieste astazi o cafenea culturala (care era insa inchisa cand am ajuns noi, fiindca nu functioneaza pe timpul iernii) si grajdurile.

In prezent, inca se restaureaza cateva ceva la interior (de 13 ani), asadar au ramas destul de putine incaperi de vizitat, doar usile verzi sunt deschise publiculuiasa cum ne-a spus domnul de la poarta, dar compenseaza curtea generoasa si constructiile vechi in stil baroc. Noi am reusit sa trecem de poarta/arcada in forma de U si sa patrundem in Cladirea Principala, in Capela, in Scoala Hipica. In putine locuri din castel se vad vechile fresce/modele florale de pe pereti, iar la interiorul uneia dintre camere exista un décor improvizat, foarte boem, cu perdelute albe.






Se pare ca explicatia pentru care Banffy nu s-a conservat precum alte resedinte regale este ca a fost martorul multor razboaie si catastropfe din ultimele sute de ani. Va las aici si un link cu istoria si evolutia locului.




Mi se pare amuzant acum , cand revad toate fotografiile pe care le-am facut aici, pentru ca imi aduc aminte cum dupa jumatate de ora, din grupul de 4 tineri am ramas numai eu, fiindca ei au fugit in masina, sa se adaposteasca de ploaie si frig, iar eu nu ma mai saturam sa incerc toate clantele usilor incuiate, sa ma asigur ca nu am ratat nicio incapere. Ba mai mult, mi-am facut cateva selfie-uri prin odaile pustii si intunecate, cu pardoseli scartaind, dar daca stiam eu atunci legenda de mai jos 👀 a castelului, oare mai eram la fel de zmeoaica? Cu siguranta, NU! 



Castelul Banffy, bantuit? Exista o legenda potrivit careia castelul ar fi bantuit: se pare ca fantoma unui tanar ucis, care lucra la castel, apare din cand în cand în diferite parţi ale cladirilor. Se spune că prințesa care traia în castel avea o relație cu cineva din exterior. Aceasta a fost vazută de un servitor-grajdar cum se furișeaza afara noaptea, iar pentru a se asigura ca barbatul nu o va da in vileag, tanara l-a sedus și mai apoi l-a ucis cu un cuțit. Astazi circulă zvonul precum ca fantoma tanarului bantuie castelul de cateva secole. In plus, localnicii sustin ca niciun bec nu rezista aprins mai mult de o zi pentru ca incepe sa palpaie si se arde subit.




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura c...