sâmbătă, 22 iunie 2024

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura cu un grad, din telecomanda AC-ului. Am tras draperiile, mi-am facut o cafea si acum vreau sa rasfoiesc galeria telefonului, sa iau la puricat toate fotografiile facute in Capitala Europeana a Culturii din 2021.

Va scriam aici zilele trecute ca prima escala in drumul spre Ungaria am facut-o in orasul de pe Bega. De mult timp era pusa Timisoara pe lista de vizitat, insa niciodata nu ne-am incumetat sa parcurgem un drum atat de lung (de aprox 6 ore cu masina din Bucuresti) pana in Banat. Ma bucur ca intr-un final am reusit sa ajungem si chiar mi s-a parut unul dintre cele mai frumoase orase din Romania, extrem de curat, aerisit, cu foarte multe parcuri, oameni blanzi si multi adolescenti cu un stil a la Marilyn Manson.



Ne-am cazat fix in centrul orasului si am ales Hotel Atlas pentru ca am dorit sa beneficiem de parcare privata (este contracost – 75 lei/npt) si de o cazare cu mic dejun inclus care sa fie aproape de toate obiectivele turistice, nevand la dispozitie prea multa vreme sa ne imprietenim cu Timisoara, ci numai cateva ore.



Am ajuns aici in jurul orei 18, asa ca am preluat rapid camera (atat lobby-ul, cat si camera aratau foarte bine si miroseau extrem de frumos) si am iesit sa mancam/sa ne plimbam. Prima atractie bifata a fost Strada Alba-Iulia, decorata vara cu sute de umbrelute multicoloare, care in realitate este si mai jucausa si plina de viata decat in fotografiile vazute pe internet. Aceasta pietonala gazduieste zeci de terase si cofetarii, care mai de care cu vitrine mai dragute.





Urmatorul punct de interes, in imediata vecinatate a stradutei colorate a fost Catedrala Mitropolitana Ortodoxa (inchinata Sfintilor 3 Ierarhi), de unde se putea auzi slujba aproape in tot centrul. Aceasta a fost declarata monument de arta datorita arhitecturii, picturii si sculpturii ei, mie initial mi-a parut a fi mai degraba un castel. Ne-am apropiat sa o admiram, insa in interior nu am dorit sa intru, am aruncat numai o privire din prag, pentru ca aveam o salopeta destul de scurta si nu m-am simtit confortabil sa fiu acolo, printre credinciosi, atat de dezbracata.



Vis-a-vis de ea se gaseste unul dintre cele mai vechi parcuri ale Tmisoarei, Parcul Central Anton Scutier.  Aici se afla mai multe statui ale unor personalitati,  Monumentul Ostasului Roman si este amenajat cu fantani, banci si mese de sah. Noi cand l-am vizitat, pentru ca era luna iunie, era imbracat in straie de sarbatoare, cu aleile impodobite pe margini cu cutiute din hartie cu lumanari, copaci ornati cu fotografii si stegulete colorate, deoarece celebra o noua editie a Festivalului Luminilor. In acea saptamana aveau loc atat pentru cei mici, cat si pentru cei mari, activitati in aer liber, ateliere artistice si practice, jocuri si muzica. Punctul culminant al spectacolului avea sa fie seara, cand mii de lampioane (numite gulgute) de cercetasi vor straluci pe toate potecile din parc.




Piata Unirii e cea mai veche piata din oras si e situata in interiorul zidurilor fostei cetati. Aici gasim unele dintre cele mai frumoase si colorate cladiri – Casa Bruck (doar mie mi e pare ca seamana cu cele din Bruges?), Palatul Miksa Steiner – construit in stil art nouveau, Muzeul de Arta, Catedrala si Palatul Episcopal Sarb, Statuia Sfanta Treime – ridicata in memoria victimelor epidemiei de ciuma din secolul XVIII, Casa Prenner etc.


Casa Bruck


Palatul Miksa Steiner

Palatul Miksa Steiner

In ceea ce priveste localurile din Timisoara, oferta de cafenele si restaurante este extrem de generoasa mai ales in Piata Unirii, singurul criteriu in alegerea unui loc fiind cladirea pe care vrei sa o admiri.


Ultima, dar nu cea din urma, Piata Libertatii, care mai este numita si Piata Vechii Primarii, este gazda numeroaselor targuri ce se organizeaza aici de-a lungul anului, in jurul statuii Sfintei Fecioare Maria. Seara, atat turistii, cat si localnicii se pot bucura de pe margine, de pe bancute, de concertele sustinute la pian de artistii locali sau pot face o sesiune de fotografii cu cea mai pozata statuie a pietei - de-a telefonul, creata de Bogdan Rata.

Noi aici ne-am inceput dimineata de duminica, plimbandu-ne de mana sub un cer senin, invaluiti in mirosul imbietor al florilor de tei si cuceriti de ciripitul pasarelelor. A fost ultima zona vizitata in Timisoara, inainte de a parasi tara si a ne continua vacanta in Ungaria.



 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura c...