sâmbătă, 5 august 2017

BudaPesta



Stiu ca nu a venit inca iarna, insa astazi as vrea sa vorbesc despre oportunitatile de calatorii pe care le avem in sezonul rece. Multi dintre noi aleg sa-si achizitioneze pachetele de vacanta de vara, iarna si invers. Motivul este simplu : preturile sunt mult mai avantajoase daca optam pentru varianta de early booking. Daca transportul se va face cu avionul, este cu atat mai bine, caci biletele de zbor luate din timp sunt cele mai ieftine.
Personal, in fiecare an, am ales sa-mi petrec vacanta din preajma sarbatorilor de iarna intr-o noua locatie cu targuri specifice. Cred ca daca ar exista un album cu poze de la targurile de Craciun din lume din ultimii 3-4 ani, eu as fi prezenta in toate. Fie ca am vizitat Viena, Praga, Budapesta, Sibiul sau de ce nu, Bucurestiul, in zilele de sarbatoare toate au farmecul lor, caci strazile sunt imbracate in luminite colorate ce stralucesc in omatul alb, iar mirosurile de portocala si de vin fiert cu scortisoara plutesc in aer. Cred ca simtul meu cel mai bine dezvoltat este mirosul, de aceea mi se intampla deseori sa asociez diverse arome cu persoane, momente sau destinatii.
Asa imi amintesc eu Budapesta : cu un parfum placut de kurtosi colaci si lavanda.




 Cumparasem biletele de avion cu cateva luni inainte, iar in decembrie 2016 am plecat in vacanta. Desi putem ajunge la vecinii nostrii, in Ungaria, destul de repede si cu masina, varianta mai  comoda si mult mai rapida ramane avionul. Din pacate, desi zborul  a fost scurt (de circa 1 h), nu a fost unul dintre cele mai fericite, caci am avut parte de turbulente la intensitate maxima. Imi amintesc ca era un frig de crapau pietrele, iar puterea cu care sufla crivatul (caci vant n-as putea sa il numesc) a impiedicat avionul sa aterizeze in conditii normale, fiind nevoie ca pilotul sa faca 2-3 bucle inainte de a-l aseza la sol. Odata ajunsi pe meleaguri unguresti si simtind din nou pamantul sub picioare, am rasuflat usurati si am putut sa ne bucuram de noua noastra aventura intr-o noua locatie.

Am ajuns destul de tarziu, de aceea solicitasem proprietarului apartamentului unde aveam sa ne cazam, sa ne asigure si transportul de la aeroport. Am optat ca de fiecare data pentru o varianta de cazare B&B si am facut cea mai buna alegere: un apartament (Nozzi Apartment) spatios si calduros, cu bucatarie proprie, exact in centrul orasului,  la circa 400 metri de cladirea Parlamentului Maghiar. Există zeci de moduri în care se poate explora Budapesta: pe jos - cu autobuzul, tramvaiul, metroul sau cu bicicleta ori pe apă : cu barcuta. Din fericire, noi nu am fost nevoiti sa folosim mijloacele de transport in comun, deoarece am avut o pozitie stategica din punct de vedere al cazarii, asa ca am putut parcurge la picior orasul.

 Budapesta pe timp de noapte este absolut fermecatoare. Centrul acestei metropole este plin de viaţă, mai ales in perioada targurilor de iarna si se poate mandri cu o multime de atractii turistice : castele si biserici vechi, cladiri inalte si impunatoare, poduri grandioase ce leaga Buda de Pesta.



Este un oras european cu 2 lumi si viziuni diferite :
1. Buda reprezinta orasul vechi, istoric
 2. Pesta este orasul nou, modern.

Despartite de fluviul Dunarea, cele doua parti sunt unite de trei poduri: Podul cu Lanţuri, Podul Elisabeta şi Podul Libertăţii, care fac legătura între trecut şi prezent. Cel mai cunoscut şi mai vintage este Podul cu Lanţuri, unde se afla sculptura celor doi lei. Podurile pot fi traversate şi de autoturisme, dar si de pietoni, trecând în câteva minute de pe o parte a Dunării pe cealalta.

Pe partea veche, in Buda se afla castelul Buda, cunoscut si sub numele de Palatul Regal. El adaposteste 3 muzee de top din capitala ungara : Galeria Naţională a Ungariei, Muzeul de Istorie din Budapesta şi Colecţia Ludwig.








Cele mai celebre cladiri de pe malul Pesta sunt Parlamentul (pentru renovarea lui s-au folosit circa 40 de kilograme de aur), Bazilica Sfântul Ştefan ce pastreaza ramasita mainii drepte, miraculoase a lui Stefan I al Ungariei si Marea Sinagoga, a doua ca marime din lume, dupa cea din New York.  Pe malul fluviului, in apropiere de clădirea Parlamentului, se află sculptura “Pantofii de pe Faleza Dunării”, ce reprezinta 60 de perechi de pantofi vechi, făcuţi din fier şi prinşi de digul de piatră. Acestia au diferite forme, stiluri şi marimi, sunt atat pentru bărbaţi, cat si pentru femei si copii, si servesc  ca memorial şi monument al evreilor maghiari care, în urma cu aproape un secol, au fost împuşcaţi pe malurile Dunării de către membrii Partidului Crucilor cu Săgeţi. Cred ca istoria lor m-a impresionat cel mai mult dintre toate cele auzite. Intreaga legenda a pantofilor o puteti gasi aici.





Pentru iubitorii de plimbari romantice, recomand croaziera cu vaporasul pe fluviul Dunarea, care va va permite sa vizitati si Insula Margareta - un parc urias, cu grădini multicolore, cu cinematograf si teatru in aer liber si cu o baie publica ce se aseamana cu un parc acvatic de distracţii . Excursiile pe apa poarta numele de « Duna Bella » daca promenada este efectuata pe zi sau sau « Danube Legend » pentru croaziera de seara si sunt însoţite de diverse programe tematice. Mai multe detalii despre o astfel de plimbare si informatii utile despre agentiile de turism locale puteti gasi aici.




 
Targul National de Craciun din Budapesta are loc anual intre a 2-a saptamana a lunii noiembrie si pana la sfarsitul anului si se aseamana foarte mult cu celelalte targuri europene: cu tarabe pline de dulciuri, suveniruri, sculpturi si produse handmade, insa fiecare cu traditia si obiceiurile proprii.

Targul reuseste sa creeze o atmosfera de sarbatoare, cu colinde, concerte si mii de turisti curiosi, cu chipuri impresionate de frumusetile locului.

Bucatele specifice Ungariei sunt preparate mai mult din carne şi condimentate cu ardei iute (paprika) ; cel mai cunoscut fel de mâncare fiind gulaşul, iar cel mai popular desert - Kurtos kolacs.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura c...