miercuri, 2 august 2017

Praga



In ultima vreme pe la noi prin birou e destul de multa agitatie, caci au loc mai multe schimbari, atat la nivel de management, cat si in ceea ce priveste locatia sediul central al companiei.  Din ploiosul si recele stat Irlanda, « biroul-mama » se va muta in Cehia, mai exact, in capitala acesteia. Marturisesc ca asta e momentul cand ma intreb « Ce ar fi daca as pleca si eu, in interes de serviciu, acolo ? Oare or mai fi posturi disponibile ? »

  




               Daca nu as cunoaste minunatiile orasului Praga, nu mi-as parasi pentru nimic in lume tara. Insa unul dintre principalele motivele pentru care as face-o este transportul în comun, care este extrem de bine organizat. Bucurestenii cunosc pe deplin « placerea » de a sta ca intr-o cutie cu sardine, imbratisati cu toti necunoscutii, in mijloacele de transport in comun in fiecare dimineata si seara, 5 zile pe saptamana.  In capitala pragheza in schimb, exista 3 linii de metrou care se reunesc în centru și care oferă acces în orice colț al orașului în maxim jumatate de ora, indiferent de directia din care veniti. Si e si mult mai aerisit decat la noi. Daca esti norocos si rezervi din timp o cazare in centru, nu mai este nevoie sa te plimbi nici cu metroul, caci majoritatea obiectivelor turistice sunt amplasate în punctul 0 al orașului.
 


            Dar pana sa ajung sa ma mut definitiv acolo, as putea sa va povestesc despre ce sa vizitati in Praga in cateva zile si sa va arat cateva imagini cu cat este de frumoasa, in mod special noaptea, cand intregul oras este imbracat in luminite.

Noi am ajuns in Praga in mai putin de 2 ore, plecand din Bucuresti cu o cursa directa a companiei Tarom. Vacanta noastra a avut loc in decembrie, in perioada targului de Craciun 2015 si a durat 5 zile. Cazarea am ales-o ca de fiecare data de pe Booking.com, de aceasta data la un hotel (Hotel Kampa Garden) plasat intr-o zona linistita a centrului istoric al orasului, pentru a ne deplasa (pe jos) rapid catre majoritatea punctelor de interes turistic. 
Sunt destul de multe locuri de vizitat aici; si pentru ca eu consider ca Praga trebuie luata la puricat, mergand mult pe jos, am sa incep cu locatia care mi-a placut cel mai mult : Ulita de Aur, zona cu cele mai multe case medievale.  


Astazi locuintele pot fi vizitate, intreg mobilierul si decorurile fiind neschimbate, unele dintre ele gazduind magazine de suveniruri. Ca sa conturez o imagine a acesteia, este o straduţă pitoreasca cu case foarte mici şi colorate, construite inca din secolul 16 unde odinioara locuiau mestesugarii, in special aurarii, ce se fereau sa plateasca taxe si impozite mari catre stat, de aici provenind si numele de « uliţa de aur ». Iniţial au existat 24 case de lemn, dar în secolul 19 o parte a străzii a fost distrusa, ea ramanand cu numai 11 căsuţe-vecine, renovate şi vopsite în culori pastelate.








Am iesit de pe străduţa de aur si ne-am continuat drumul prin strada Jirska spre Catedrala Sf. Vitus, cu o constructie in stil gotic. O parte din catedrala se viziteaza gratuit, insa daca doriti sa urcati in turn sau sa vizitati restul obiectivelor turistice din zona atunci trebuie sa achizitionati un bilet de intrare, pentru care noi am platit 250 de coroane cehe.



Pentru ca Praga este construita pe malurile fluviului Vltava, exista numeroase poduri ce leaga partea vestică a oraşului de cea estică. Cel mai celebru este Podul Carol (Charles Bridge), acesta fiind destinat exclusiv pietonilor si uneste Cartierul Mic (Mala Strana) cu malul pe care se afla Oraşul Vechi. Charles Bridge este tot timpul anului plin de turisti, fermecati de privelistea superba catre castel, de muzica jazz interpretata de cantaretii de ocazie, de caricaturile pe care artistii le fac trecatorilor doritori - tablou pe care nici eu nu l-am refuzat, caricatura facuta pentru 30 euro fiind o amintire foarte originala si personala.








De la pod se ajunge destul de usor in Piata Veche cu Ceasul Astronomic. In partea de sus a orologiului se gasesc figurine ce reprezinta cei 12 apostoli si un cocos de aur. La fiecare ora fixa, apostolul in miniatura il inlocuieste pe celalalt, fiecare anuntand o ora diferita. Acest spectacol de schimbare a personajelor este admirat zilnic de catre turistii aflati in piata, in fata acestui ornament al primariei.

Asemenea castelelor din basme este si Castelul Praghez. Orarul si preturile de vizitare le gasiti aici . Biletul poate fi achizitionat pentru 250 coroane pentru o vizita scurta sau 350 coroane pentru un tur lung al palatului.  Noi am ales prima varianta, cel de tur scurt care ne-a oferit acces la: Catedrala Sf. Vitus, Vechiul Palat Regal, Bazilica Sf. Gheorghe şi străduţa de aur cu Turnul Daliborka despre care v-am vorbit mai sus.
O alta atractie pentru turisti (atat adulti, cat si copii) se afla pe Dealul Petrin si poarta numele de Mirror Maze.  Din exterier pare a fi un mini-castel, insa din interior este o cladire formata din 2 camere cu oglinzi distorsionate. Cu siguranta vei petrece o buna bucata de timp aici amuzandu-te de felul in care arati. Taxa de intrare pe acest taram al transformarii era 50 coroane pentru adulti si 40 pentru copii.


 Odata iesiti din Labirintul Oglinzilor, am dat nas in nas cu Petrin Tower, o copie in miniatura a turnului Eiffel, cu numai 300 de trepte.
Lasand deoparte obiectivele de vizitat, Praga in sine este fermecatoare. Noi am vizitat-o iarna, iar targul de Craciun de aici mi s-a parut ca avut loc pe un taram de poveste. Atmosfera este una medievală, colindele răsună între cladirile antice ale oraşului celor o sută de clopotniţe, iar tarabele atrag ca un magnet vizitatorii cu decoraţiile, suvenirurile sau dulciurile pe care le ofera. Cu siguranta veti gasi idei geniale de cadouri pentru cei dragi. 




Daca va intrebati ce mâncăm şi ce bem traditional in Praga, as mentiona Gulásul (cel cehesc nu este atat de picant ca cel unguresc, bucatele din Cehia bazandu-se pe carne de vita & porc) si “dumplings”, care sunt de fapt niste găluşti preparate fie cu cartof, fie umplute cu ceva carne. In ceea ce priveste bautura, desi nu sunt o fana a bauturilor alcoolice, recunosc ca berea ceha mi-a placut foarte mult. Orașul este renumit pentru asta, berea lor fiind faimoasa in intreaga lume. Cele mai cunoscute marci in Praga sunt Pilsner și Budweiser. Noi am ales sa traim experienta pe propria piele si am mers la Prague Beer Museum. E aproape de centrul orașului si se servesc zeci de tipuri de bere.





Singurul regret cu care am plecat din Praga a fost ca nu am ajuns sa vad  Casa Dansatoare (The Dancing House) – un alt simbol al orașului și una dintre cele mai frumoase atracții turistice de vizitat gratuit în Praga. Clădirea îi simbolizează pe Fred Astair și partenera acestuia - Ginger Rogers, doi dansatori mondiali. Cladirea are o constructie atipica, are forma fluida, cu o parte de sticlă şi modele unduitoare si se află în centrul nou al orașului.
 Dar cine stie ? Poate ajung sa ma mut in capitala Cehiei, ca tot se produc mutarile astea pe la serviciu…









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Timisoara - Capitala Europeana a Culturii in 2021

Acum 2 saptamani, pe vremea asta eram in Timisoara... Azi sunt acasa, in fata laptopului, stau turceste pe canapea si mai scad temperatura c...