sâmbătă, 5 august 2017

Matera

Matera – al doilea cel mai vechi oras din lume

A 3-a zi petrecuta in sudul Italiei i-am destinat-o unui alt oras de patrimoniu UNESCO, ce a constituit una din primele asezari italiene umane. Este vorba despre Matera. Am ales sa mergem acolo cu masina ce o inchiriasem pentru 30 euro/zi. Initial nu am vrut sa ne luam responsabilitatea de a inchiria un vehicul pe un alt teritoriu, mai ales ca ne lipsea GPS-ul si hartile imprejurimilor.

Stiam numai ca sunt in jur de 70 km fata de Alberobello, unde eram cazati, insa nu prea ne suradea ideea de a parcurge inca o data drumul cu trenul pe rutele : Alberobello-Bari (o ora jumatate) + Bari-Matera (inca o ora si 30 minunte) + intoarcerea Matera-Bari + Bari-Alberobello.

Calculate in timp, erau cel putin 6 ore pe care trebuia sa le petrecem in mijloacele de transport. Ca si costuri, pentru 2 persoane, ajungeam sa platim mai mult decat pentru rent-a-car. Exista si varianta de taxi, insa pentru ca trebuia sa ne duca dimineata si sa se intoarca dupa noi spre seara, tariful era de 70 euro. Aceasta ultima optiune a picat din start.

Daca totusi sunteti cazati in Bari, iar vizita catre Matera s-ar putea face plecand de aici, puteti lua trenul din gara (Ferrovie Appulo Lucane se numeste linia feroviara – este una privata, care nu circula insa decat in timpul saptamanii). Gasiti orarul trenurilor aici, cautand ruta Bari Centrale-Matera Centrale.

Biletele pot fi achizitionate de la ghiseele din gara.
Asa cum v-am marturisit inca de la inceput, noi ne-am simplificat existenta cu inchirierea unei masini. Am bagat benzina de 10 euro ce ne-a ajuns exact pentru un drum dus-intors. Benzinariile lor sunt mai speciale decat ale noastre datorita faptului ca sunt de fapt doar niste furnizori cu carburant, pentru care platesti inainte cu bancnote de 5 sau 10 euro la un aparat/automat plasat exact in statia de alimentare si alegi pompa de unde vei alimenta. Astfel ambuteiajele sunt evitate si totul merge foarte rapid.

Drumul pana la Matera a fost unul lin, pe sosele putin aglomerate ce trec deseori prin camp. Am setat GPS-ul telefonului « Sassi de Matera » ce reprezinta partea cea mai frumoasa : centrul vechi al orasului, am parcat intr-o parcare gratuita din apropiere (caci in centrul instoric nu poti intra cu automobilul) si am ales sa ne pierdem pe stradutele inguste si intortocheate, parcurgand la picior zonele de « muzeu ». Denumirea de « Pietrele Materei » (in traducere) spune tot : este un oras din piatra, cu traditie, cu un aer exotic si virgin , un loc uitat de lume si incarcat de istorie ce asteapta sa fie explorat in detaliu. Va este suficienta o zi pentru a explora imprejurimile si a va imprieteni cu Matera.

Despre aventura noastra aici as putea spune ca a inceput asa : « odata, vara, la ora unui amurg neobisnuit de fierbinte, in Matera s-au ivit doi cetateni. Primul dintre ei, imbracat lejer intr-ul short azuriu si un maiou deschis la culoare, avea pe fata proaspat barbierita o pereche de ochelari de soare. Cel de-al doilea, o ea de data asta, avea parul roscat, prins intr-un coc dezordonat, purta o salopeta din panza topita si cara in spate un rucsac burdusit cu toate cele (mai putin cu apa potabila) »

Si da, nu glumesc, am tinut mortis sa strabatem la picior toate pietrele incinse ale orasului vechi, fara sa punem in rucsac o sticla de apa, gandindu-ne ca gasim un magazin pe acolo de unde putem achizitiona una. Gresit ! Mai ales ca totul era inchis la orele pranzului. Ne-am pierdut din puteri cu fiecare treapta parcursa, insa ne-am tinut moralul ridicat stiind ca vom face cele mai frumoase fotografii in cel mai fascinant oras al Italiei. Ca si puncte de interes turistic, nu exista multe obiective de vizitat, orasul in sine fiind atractia principala, impreuna cu bisericile construite in stanca.

Legenda spune ca aceasta localitate este faimoasa datorita retelelor de pesteri vechi in care oamenii au locuit pana la jumatatea veacului trecut. Dupa evacuarea lor de aici din cauza conditiilor mizere, ce a cauzat multora dintre ei malarie, autoritatile au inceput procesul schimbarii si al transformarii acestei destiantii intr-una turistica. Mai multe detalii despre povestea orasului pe site aici.

Noi am petrecut aici jumatate de zi, explorand imprejurimile, band un fresh, adapostindu-ne la umbra unei terase, mancand o inghetata racoritoare. Orasul Matera este construit pe o parte a cheilor La Gravina. O promenada de cateva minute de-a lungul cheilor va va oferi sansa de a admira raul serpuit ce trece prin vegetatia salbatica, tragand in plamani un aer vechi. Pentru ca temperatura resimtita aici depasea cu mult peste ce aratau termometrele, iar bucatariile restaurantelor erau inca inchise pana spre seara, am decis sa ne reintoarcem in trullo-ul nostru racoros din Alberobello.

Ah, inca ceva despre Matera : si videoclipul piesei « Sun Goes Down » a lui Robin Schulz contine cateva imagini filmate in centrul sau istoric. Pentru a-l vizualiza, dati un click aici, dupa minutul 1.